Fit in to get in

Worteltaart

Als tiener was ik van naturen super slank. Ik kon eten wat ik wilde en hoefde niet te sporten want van aankomen was geen sprake. Ook als begin twintiger maakte ik mij nooit druk over die 2e cupcake of dat extra patatje met.

Tot dat ik besloot uit huis te gaan daar begon het. Wanneer ik boodschappen deed lag de kar vol met lekkernij terwijl ik  amper iets kocht om me een warme (gezonde) maaltijd mee te bereiden. Iedere avond lekker op de bank met een stukje taart, tompouce of roze koek.

Als of dat niet erg genoeg was kocht ik… tromgeroffel een frituurpan! Ik hoor het je zeggen neee, niet doen. Jawel, en zonder te jokken wat heb ik genoten. Ik ben een frituur liefhebber een rasechte fastfood junk.

fastfood

Doordat ik in mijn jongere jaren kon eten wat ik wilde (wat over het algemeen uber slecht was) ging ik er vanuit dat het nu ook geen kwaad zou kunnen. Niets was minder waar. Wat ik had uitgesloten gebeurde, de cijfertjes op de weegschaal veranderde. In het begin merkte ik er niet zoveel van. Totdat ik op het werk spontaan uit mijn spijkerbroek scheurde! Mijn favoriete spijkerbroek wel te verstaan. Wat een afgang.

Je zou denken dat een gênante ervaring zoals de mijne je wel wakker schud. Jammer genoeg was dat niet het geval. Mijn slechte eetgewoontes hield ik gewoon in stand en de kilo’s vlogen eraan. Voordat ik het wist had ik een volle rond toet, een zwembandje of twee en mijn taille die was nergens te vinden.

Het moment dat ik in begon te zien dat dit nog weleens de spuigaten uit zou kunnen lopen heb ik het roer om gegooid. Te beginnen met beweging, in de sportschool. Vervolgens heb ik cola volledig verbannen. Waar ik voorheen mijn dag begon met een groot glas cola zou dat vanaf dit moment water of thee zijn. Na een week had ik de smaak te pakken. Dagelijks 2 liter water drinken werd de standaard. Voordat ik het wist verving ik sap, ice tea alle suiker hebbende drankjes met water.

Dit was het begin van bewustwording op het gebied van voeding. Hieronder kort samengevat de veranderingen die ik doorvoerde  in mijn nieuw eetregime:

  • –       Geen fastfood
  • –       Geen frisdrank
  • –       Olijfolie ipv zonnebloem olie
  • –       Volkorenbrood ipv witbrood
  • –       Dagelijks minimaal 2 soorten fruit
  • –       Om de ene dag gekookt ei
  • –       Dagelijks vitamine innemen
  • –       2x per week lichte thee zonder suiker
  • –       Dagelijks een handje ongezouten amandelen
  • –       Minimaal 2 liter water per dag
  • –       Pure granaatappelsap
  • –       Acai zaadjes met water

Je zult er verstelt van staan hoe snel een mensenlichaam zich aanpast en gewend raakt aan nieuwe gewoonte. Dit wilt niet zeggen dat ik geen cravings heb. Die zijn er mondjesmaat. Deze los ik op door 1 keer in de week een cheat day in te lassen en dan eet ik waar ik echt trek in heb.

De voordelen van bewust gezonder eten zijn eindeloos. Ik zal een paar voordelen opsommen die er voor mij echt uitspringen:

  • –       minder buikvet,
  • –       stevige en snel groeiende nagels
  • –       sneller groeien van het haar
  • –       glanzend haar
  • –       zuivere gave en stralende huid

Maar het aller belangrijkste is toch echt dat je je veel lekkerder in je vel voelt!

 

Hoe blijf jij fit?